Nové označenie pneumatík
Nové značenie pneumatík znamená lepšiu informovanosť zákazníka:
Vďaka novej európskej legislatíve sa spotrebitelia od 1. novembra 2012 stretávajú v obchodoch s pneumatikami označenými štandardizovaným štítkom.
Označovanie poskytuje informácie o troch kľúčových parametroch pneumatiky - valivom odpore, priľnavosti na mokrej vozovke a hlučnosti. Od tohoto dátumu všetky pneumatiky na osobné autá, ľahké nákladné automobily a nákladné automobily vyrobené po 1. júli 2012 musia byť predávané jedine s týmito informáciami.
Na spotrebu paliva a priľnavosť na mokrom povrchu sú použité triedy podobne ako na hodnotenie spotreby energie. „A“ predstavuje pneumatiky s najlepším dosiahnutým výsledkom, „G“ pneumatiky s najhoršími výsledkami, ktoré ešte splňujú zákonné normy. Vonkajšia hlučnosť je vyjadrená v decibeloch a jednou, dvomi alebo tromi zvukovými vlnami.
Priľnavosť na mokrom povrchu.
Tento znak poskytuje zákazníkovi informáciu o dôležitom bezpečnostnom aspekte pneumatík: priľnavosti na mokrom povrchu. Lepšia priľnavosť na mokrom povrchu skracuje brzdnú dráhu na mokrých alebo vlhkých vozovkách. V súčasnosti sú štítky udávajúce priľnavosť na mokrom povrchu definované iba pre osobné pneumatiky. Metóda merania priľnavosti na mokrom povrchu pre ľahké a ťažké nákladné pneumatiky je momentálne vo vývoji, v praxi bude zavedená ešte pred novembrom 2012, teda pred začiatkom platnosti nového nariadenia EÚ.
Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje brzdnú dráhu od jednej
do dvoch dĺžok vozidla (3 až 6 metrov) pri brzdení z rýchlosti 80 km/hod.
Rozdiel medzi kategóriou A a F je viac ako 18 metrov.
Spotreba paliva.
Tento diagram udáva mieru spotreby paliva, umožňuje teda zákazníkom porovnať rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých pneumatík. Trieda spotreby paliva je daná valivým odporom pneumatík.
Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje zníženie alebo zvýšenie spotreby paliva o 0,10-0,15 l/100 km pri vozidle s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km.
Vonkajšia hlučnosť.
Súčasťou štítku je aj informácia o vonkajšom hluku, ktorý pneumatiky produkujú. Vonkajšia
hlučnosť je vyjadrená hodnotou v decibeloch a jednou, dvomi alebo tromi zvukovými vlnami.
Jedna vlna znamená najlepší výkon – teda že hladina hlučnosti pneumatiky je minimálne
o 3 dB nižšia, než je budúci zákonný limit. Tri čierne vlny predstavujú najhoršie výsledky,
t.j. že pneumatika spadá medzi súčasný maximálny limit a plánovaný nižší limit, ktorý bude
zavedený v rámci regulácie 661 v období od roku 2012 do roku 2016.