Run-flat dojazdové pneumatiky
Moderná technológia dojazdových pneumatík, tzv. run-flat, zaručuje ovládateľnosť v prípade defektu a znižuje riziko zvlečenia pneumatiky z disku pri nulovom tlaku vzduchu. Možnosť pokračovať v jazde ešte 80km* pri maximálnej rýchlosti 80 km/h aj pri nulovom tlaku vzduchu a bezpečne dôjsť až na miesto, kde je možné poškodenú pneumatiku opraviť, prípadne i vymeniť. Ak je prepichnutá viac ako jedna pneumatika, vodič musí bezodkladne prerušiť jazdu.
Pozn.: Ak vozidlo ide s prázdnou pneumatikou na zasneženom povrchu, je nutné venovať zvýšenú pozornosť kontrole jazdnej trajektórie.
Rôzni výrobcovia používajú na označenie dojazdových pneumatík vlastné skratky:
Označenie ROF (run-on-flat) nájdete na pneumatikách výrobcu Goodyear.
Označenie RF alebo R-F (run-flat) používajú výrobcovia Bridgestone, Firestone, Dunlop, Pirelli.
Skratkou SSR (self-supporting-runflat) označujú svoje dojazdové pneumatiky výrobcovia Continental a Barum.
Skratku ZP (zero-pressure), resp. ZP SR (zero-pressure-short-range) si na označenie tejto technológie zvolil výrobca Michelin. *Pri pneumatike s označením ZP SR je garantovaný dojazd len 30km!
Výrobcovia odporúčaju pri run-flat pneumatikách používať snehové reťaze s automatickým napínaním, ktoré sa v prípade potreby lepšie prispôsobia prázdnej pneumatike.
Pneumatiky s run-flat technológiou možno použiť iba na vozidlách, ktoré sú vybavené snímačmi tlaku vzduchu - ide prevažne o vozidlá BMW, či iné moderné luxusnejšie vozidlá Mercedes alebo Audi.
Vľavo pneumatika typu run-flat / vpravo bežná pneumatika, obidve pri tlaku 200 kPa
Poškodenie pneumatiky prierazom, spôsobeným napríklad ostrým predmetom
Pneumatika pri nulovom tlaku: vľavo pneumatika run-flat prenesie váhu vozidla a mierne sa zdeformuje! / vpravo bežná pneumatika, ktorá úplne zlyhá a dochádza k deformácii kordov vnútri pneumatiky
Hore prierez bežnej konštrukcie pneumatiky / dole technológia typu run-flat
Správny tlak v pneumatike je dôležitým faktorom ako z hľadiska bezpečnosti tak i dlhšej životnosti pneumatiky. Kontrolu tlaku treba vykonávať za studena tlakomerom, ale i opticky! Kontrolu tlaku vykonávajte pravidelne, pred každou jazdou!